אולי אני לא הבן אדם הכי רגוע בעולם (יבוא יום ויעשו מחקר הקושר בין מחסור בשומן רווי לבין רמות הפעילות הנוירונות בגוף), אבל עדיין לא ברור למה אני חוטף עצבים כשאני מסתכל מדי פעם על קופסאות הקורנפלקס.

יכול להיות שזה בגלל שקופסת ברנפלקס עולה בערך 40 ש”ח לקילו, שזה מכפיל ערך קצת מוזר בשביל המרכיבים שלו. (שהם בעיקר קמח חיטה מלאה, סובין חיטה, וממתיק כלשהו)

יכול להיות בגלל שקורנפלקס עקרונית ממותג בתור משהו בריא, אבל הצליחו לזנות את המוצר הזה עד לכדי רמות בריאות של חטיף אגוזי. ואני כבר לא מדבר על זה שיש יותר סוכר מקמח בחלק מהמוצרים, אבל כריות? שלא לדבר על חטיפי הדגנים שמקבלים מיתוג דומה. חטיף שוגי, למשל, מכיל 11% שומן טרנס. טוב לדעת שמישהו עוד משתמש בזה. אגב, אישית, חוץ מאשר לאכול מרגרינה, אני לא מכיר שום מוצר אחר שמכיל כ”כ הרבה שומן טרנס.

ויכול להיות, בעיקר, בגלל שעובדים עלינו בלי שנדע. אז סתם “סיפור”.

אולי חלקכם זוכרים את האריזה הזו:

bran1

ברנפלקס, ללא תוספת סוכר. 216 קלוריות ב-100 גרם. כאמור, חיטה מלאה, סובין, מלטיטול (ממתיק שהוא רב-כהלי. זה נושא לפוסט אחר, אבל זו פחמימה עם ערך קלורי שאינו זהה לפחמימה רגילה).

לצערי, לא הצלחתי למצוא תמונה של הברנפלקס הרגיל מאותה תקופה. אבל אני כן יכול להגיד לכם, שהוא היה 256 קלוריות ל-100 גרם. חיטה מלאה, סובין, סוכר.

אבל זה שייך להסטוריה. היה היה. כי בתלמה החליטו יום אחד שלקחת 40 ש”ח לקילו לא מכסה להם את ההוצאות של המרכיבים (שלצרכן עולה לקנות אותם בסופר משהו כמו 10 ש”ח). להעלות מחירים, הם לא רוצים. ולשנות כמות, זה בולט מדיי לעין וצריך להצהיר. אז מה עושים???

ישבו זקני תלמה (בצפת היו עסוקים כנראה) וחשבו חשבו חשבו, עד ש…. טאדאםםםם! מתכון חדש!! שיכיל…. טאדאםםםם!! חיטה מלאה, סובין, ו.. מלטיטול! או במילים אחרות – אותו דבר. אבל… במינון שונה. שכן, חיטה זולה יותר מסובין חיטה. מי שזוכר את הפוסט הראשון בנושא הזה, זוכר וודאי גם שסיבים תזונתיים עולים יותר מפחמימה רגילה. סובין חיטה מכיל משהו כמו… 40% סיבים תזונתיים. קמח חיטה מלאה… משהו כמו 10%. ועל כן… אולי פשוט אפשר להוסיף קצת חיטה, להוריד קצת סובין, ו… להרוויח עוד 2 ש”ח לקופסה! טאדאםםם!

אז קבלו את הנבחרת החדשה של תלמה:

bran2

מתכון “משופר” – עם 260 קלוריות ל-100 גרם. שימו לב, יותר קלוריות מהברנפלקס הרגיל הישן. אבל מכיוון שזה ייראה מוזר שבברנפלקס ללא סוכר יש יותר קלוריות מברנפלקס עם סוכר… אז חייבים לעשות את אותו “טאדאםםם” גם על ברנפלקס רגיל, ובעקבותיו קיבלנו את:

bran3

גם גם מתכון “משופר”, עם 286 קלוריות ל-100 גרם. אגב, למי שאינו סוכרתי… שימו לב להבדל הזניח בכמות הקלוריות בין המוצרים. (אולי זה שווה לכם 10 ש”ח לקילו מוצר)

עכשיו, רק בשביל לשים דברים בפרופורציות – אני ממש לא אומר שברנפלקס “תלמה” ללא סוכר (או עם סוכר) הוא מוצר לא טוב. נהפוכו. אני רק אומר – שצריך להסתכל גם על ה”מאחורה” של האריזה ולהבין מה הולך שם.

branshufersal

תכירו – ברנפלקס שופרסל, ללא סוכר. כמה מפתיע – קמח חיטה מלאה, סובין חיטה, מלטיטול.

ברנפלקס תלמה – 44.5% חיטה מלאה, 34.6% סובין חיטה.

ברנפלקס שופרסל – 64% חיטה מלאה, 14% סובין חיטה.

מפתיע אגב, ששניהם יחד מסתכמים בערך ל-78/9% מהמוצר, לא? אבל מאותה סיבה שתלמה עשתה עליכם עוד שני שקלים, אתם יכולים להבין למה שופרסל גם יכולה למכור בזול יותר, וגם לעשות עליכם יותר מ-2 הש”ח של תלמה.

בכל מקרה, אני לא בא “להיכנס” באף אחד מן המוצרים. אין לי בעיה גם עם קורנפלקס שופרסל. אבל מה שכן חשוב לי להבהיר – זה כשאתם קונים מוצר, ולא משנה אם הוא בסופר, במסעדה, במעדניה או בדוכן טייק אווי, תנסו גם לחשוב אם יש הגיון מאחורי הפרשי המחירים. בהרבה מקרים, זה נובע מ”כוח” המותג. אבל בלא מעט מקרים אחרים… האחריות נופלת גם על רשימת הרכיבים. ולשלם פחות זה הגיוני, אבל לפחות תוודאו שאתם לא מקבלים פחות.