זה מסע קשה. קשה מאוד. גם הגולנצ’יקים הותיקים ביותר לא עברו תלאות כאלו, במסע הנשגב אל הקולינריה של הדגנים המלאים. נכון שתמיד אפשר להפוך כל מתכון דגנים למתכון דומה עם דגן מלא (במקום אורז, אורז מלא, במקום חיטה, חיטה מלאה) אבל – זה לא תמיד אותו דבר. עם זאת, תמיד יש איזשהו דגן מלא שאנחנו נוטים לשכוח, למרות שדווקא אותו אנחנו רגילים לאכול כשעודו מלא – גריסים. בעודנו מתענגים על המרקם הלעיס שלהם בחמין של שבת או בסתם מרק מדי פעם, רובנו לא טרח בכלל לגשת אל המזווה במטרה להכין מהם משהו, לבד. אז כן, יש להם מרקם.. קצת שונה. אבל לאף אחד זה לא מפריע בד”כ, אז… למה לא להשתמש בהם דווקא במקומות בו אנו מחפשים מרקם שהוא…. chewy כזה? במיוחד כשלא צריך שעות בשביל לבשל אותה, בניגוד לשאר הדגנים המלאים?

אז במתכון הבא אפשר להשתמש חצי חצי עם אורז, ואפשר גם רק גריסים, מה שבא לכם. רק קחו בחשבון שגריסים סופחים מים לפי 3 מגודלם, זה קצת יותר מאורז…

1 בצל גדול [14, 1.5, 0]

3 שיני שום, קצוצות [3, 0.5, 0]

1/4 כפית טימין יבש

כוס גריסים [155, 20, 2]

2.5 כוסות ציר עוף/ירקות (==2.5 כוסות מים עם 2.5 כפות אבקה, במידה ובמקרה אזל ציר הירקות שלכם…) [17.5, 2.5, 2.5]

2 כוסות דחוסות של כרוב לבן חתוך בינוני (בלי הקשה, או כמו שקרוא אצלנו – קוצ’ן) [8, 2, 0]

2 פלפלים אדומים, חתוכים בינוני [18, 0.5, 0]

2 כפיות חמאה (כן! חמאה!) [0, 0, 8]

חצי כפית שמן [0, 0, 2.5]

גרידה מלימון אחד

פלפל שחור

ואם לחוץ לכם – ככה וככה גרם גבנ”צ 9% מגוררת

את הפלפלים מסדרים בתבנית בשכבה אחת, מרססים עם ספריי שמן (חצי כפית בערך. גם אם זה בנדיבות, זה לא יותר מכפית) וקולים בערך 10 דקות, עד שהם מתחילים להשחים. מוציאים מהתנור.

בינתיים, מחממים 2 כפיות חמאה על אש בינונית בסיר, מוסיפים את הבצל ומערבבים מדי פעם, עד להזהבה. מוסיפים את השום עד שגם הוא מזהיב. מוסיפים את הגרישים, מעלים את האש לבינונית/גבוהה ומערבבים בערך דקה. מוסיפים חצי כוס של הציר ואת הטימין ומוודאים שהציר מגיע לקרקעית, ולא נתקע בשכבה מעל הגריסים. מערבבים, וחוזרים על התהליך עד כדי כיסוי של הגריסים – הם לא אמורים לצוף שם בסיר. מערבבים באופן תכוף עד שהגריסים הופכים להיות… chewy כאלה. טועמים את הגריסים – הם אמורים להיות מלוחים מספיק. במידה ולא, מוסיפים עוד קצת ציר ומחכים שיתאדה. בשלב שהגריסים מלוחים מספיק, מתחילים להוסיף מים. כשהגריסים מבושלים מספיק, מוסיפים את הכרוב, ומוסיפים מים בהתאם, עד שגם הכרוב מבושל. לאחר מכן, מוסיפים את הפלפלים הקלויים. מכבים את האש, מערבבים היטב ומוסיפים את הגבנצ (למי שהיה לחוץ), ונותנים לה להתנזל קצת (המורה שלי ללשון בטח נורא מתרשמת מהפועל החדש שהמצאתי) במשך 2-3 דקות, כשהסיר מכוסה. לאחר מכן, מערבבים את הגבינה באופן אחיד בתבשיל. מפזרים גרידת לימון מעל ומערבבים היטב. קצת פלפל גרוס למעלה – ומגישים חם!

זה יכול להיות מספיק ל-4 מנות תוספת, או לצמחוניים בינינו (טפו טפו טפו. חס וחלילה) – 2 מנות עיקריות.

סה”כ – 216 גרם פחמימה, 27 גרם חלבון, 15 גרם שומן. סה”כ יוצאת בערך מנה של 600 גרם, וזה אומר 2.5% שומן. מי שרוצה להפחית, יוותר על החמאה בהתחלה, אבל זה עלול לצאת במרקם קצת שונה. מי שרוצה להעלות את אחוזי השומן (אלוהים יודע למה), מוזמן להגיד לי כמה גבנ”צ הוא שם…