פסח. שוב פעם. טוב, נו, לא עכשיו, אבל בעקרון – מתישהו פסח. שוב פעם.

רגע, נראה לי שבסיפור הזה כבר היינו. אז אפשר לחסוך אותו מכם. למעט סלט ביצים, קשה לי לחשוב על משהו מזין שאפשר למרוח על המצה ולהציל את עצמי מחנק, למעט כבד קצוץ. רק שלצערי, כבד קצוץ מכיל אי אילו שומנים, רוויים, לא רוויים, טרנס, שמנס, וכמעט כל מה שאפשר. האמת, שכל עוד שהוא ביתי, וכל עוד לא שופכים את שמן הטיגון שנשאר (מהבצלים ומהכבד) לתוך הממרח… סביר להניח שהוא עדיין יהיה סביב ה-10%-15%. וזה עדיין בערך חצי מכל ממרח חומוס תעשייתי שאתם מכירים.

אבל, יש גם אלטרנטיבה, מופחתת שומן (ולא דלת שומן). אבל לפני האלטנטיבה, רק איזשהו disclaimer קטן…

בלא מעט מתכונים, אפשר להמיר חלק מהשומן במשהו אחר, עם פגיעה לא מורגשת כמעט בטעם. יש אנשים שאפילו יעדיפו את הגרסה הרזה יותר מבחינת הטעם. אבל, ברוב המקומות – אין מה לעשות, השומן קובע. זה משנה את המרקם, זה משפיע על הטעם, ומספיקים שניהם יחדיו בשביל לשנות גורלות קולינריים. אז בניגוד למתכונים אחרים שלי, פה אין משחק באמת. את המתכון הזה אפשר להכין ב-20 דרכים. כמות היחסים בין כבדים, בצל, ביצים, והשומן שמתמשים בו לטובת הכל – היא אינסופית. אני פשוט… ניסיתי לעזות מינימזציה לשומנים. אפשר עוד פחות, זה נכון, ואפשר גם יותר. הכל תלוי בכמה זה קריטי לכם. אז – אין פה פרות קדושות. תוסיפו 200 גרם כבד, תורידו בצל אחד, תוסיפו כף שמן, תורידו חלמון אחד… הכל אפשרי. ותלוי רק בכם. ובכמה בלוטות הטעם שלכם מוכנות להתפשר על משהו שעדיין יהיה דל שומן.

 

600 גרם כבדים [4.5, 101.5, 29] (שהם בפני עצמם – 5% שומן)

4 בצלים גדולים [56, 6.5, 0.5]

4 ביצים [2, 28, 22]

כף שמן (0, 0, 15)

 

מתחילים עם הבצלים. קולפים, חותכים לרבעים, וזורקים לסיר אידוי (שאין לי) או קולים בתנור (למי שיש כוח), או לעצלנים – סיר בישול ארוך.

SAM_0059

לחילופין, כמובן שאפשר לטגן גם אותם. אבל אם רוצים לעשות “טיגון” דל שומן, עדיף כבר לחסוך את המאמץ ולהשקיע את הזמן בכבדים, בזמן שהבצלים מתאדים ברקע. אז הלאה – כבדים, במחבת עם כף שמן, מתחילים טיגון

 SAM_0060 SAM_0061 SAM_0062

בינתיים, הבצלים מתחילים להשחים…

 SAM_0063

והכבדים ממשיכים להיטגן. מדי פעם, הופכים כמובן, עד שכל הכבדים עשויים. כשאני אומר עשויים – זה אומר שהם עדיין אמורים להיות ורדרדים מבפנים. למה? סוד קטן – גם כשמורידים אותם מהאש, הם עדיין חמים, וימשיכו להתבשל בחום של עצמם, עד שכל התבשיל הזה יהיה מוכן וצונן, מה שייקח כמה שעות. אז אם תהיו לחוצים על ה”ורדרדות” שלהם, תקבלו כבדים יבשים.

SAM_0064 SAM_0065  

אז אחרי שהכבדים מוכנים, והבצלים רכים ושחומים, מאחדים אותם באופן מרגש (שמריח היטב), רצוי במקום רומנטי – כמו מעבד מזון. המהדרין יכולים לטחון במטחנת בשר, ובינינו – גם עדיף. את הנוזלים שנשארו מאידוי הבצלים, ומטיגון הכבדים שומרים (!) בצד.

SAM_0071

ברקע, כמובן שהכנתם ביצים קשות מבעוד מועד, וגיררתם אותן. אז זהו, שאני שכחתי קצת, אבל החלטתי להיות יצירתי, ואמרתי – למה ביצים קשות, כשאפשר להשתמש במחבת ולעשות… ביצים מטוגנות? (עאלק, כי כבר לא ממש היה שמן במחבת, אבל טעם מהכבדים, היה גם היה). אז, מאותן סיבות שלא מכינים את הכבדים well done (ראו לעיל), גם את הביצים טיגנתי עד למרקם נוזלי משהו, רק כי הן אמורות להמשיך להתבשל בחום של הכבדים והבצלים.

 SAM_0070

אז במידה והייתם ילדים טובים, והכנתם ביצים מראש, פשוט מרסקים את הכבדים עם הבצלים, ומוסיפים להם בסוף את הביצים הקשות. אם לא הייתם ילדים טובים (כמוני), אז את החביתות הרכות מוסיפים לפני הריסוק. שוב, עדיף לטחון הכל במטחנת בשר, ואז חייבים ביצים קשות – והכל נכנס ביחד בבת אחת. בסוף, בכל מקרה, זה ייצא משהו כזה –

 SAM_0075

ו… זהו פחות או יותר. רק כמה מילים לגבי המרקם. קודם כל, חשוב לזכור (שוב), שהממרח הזה ממשיך להתבשל עד שהוא מצטנן. מה שאומר – איבוד נוזלים גם אחרי שגמרתם להכין. וגם אחרי שהוא ייכנס למקרר, הוא עדיין יאבד נוזלים. אז – קודם כל, לא לפחד להשאיר אותו קצת נוזלי, כי הוא יתקשה. אבל נגיד שפספסתם קצת במרקם והוא התקשה בכל זאת יותר מדיי? בשביל זה שמרנו (אמרתי לכם) את נוזלי הבישול של הבצל והכבדים. לפי הטעם וההעדפה, משתמשים בנוזלים האלו, עד שהכבד הקצוץ הסופי (והמצונן במקרר אחרי לילה שלם) – מוצא חן בעיניכם.

ואחרי זה… נשאר רק להתענג על פרוסת לחם (קל), ואיזו תוספת חביבה למעלה. ולמי שיש אבא שהוא מלך, גם יש אספקת חזרת שנתית, ואם זה לא מזכיר פסח (חוץ מהלחם), אז מה כן???

 SAM_0079 

טוב, כמו בסוף כל ארוחה טובה, אי אפשר להמנע מזה – חשבון. כאמור, יש  לא מעט אפשרויות להכין את הממרח הזה. עם הכל אפשר לשחק – כמות הכבד,כמות הבצלים, כמות הביצים (וגם שם, אפשר להוסיף עוד חלמונים או עוד חלבונים), כמות השמן, אפילו כמות הנוזלים שמוסיפים לממרח. אז זהו – שלא ניסיתי את כולם. פשוט לקחתי את כמות הכבדים שהיתה לי ואת השאר, כיווננתי לפי כמות השומן הרצויה :). 63 גרם פחמימה, 136 גרם חלבון, 67 גרם שומן (107 קלוריות ל-100 גרם). ובתוך ה-1.3 ק”ג שיצאו לי מזה (במרקם סמיך עד קשה), נחבאים להם 5.1% גרם שומן. אז זה לא דל-שומן, אבל… גם לא דל בטעם :).