יום כיפור קטן עלינו (אלו שצמים). אין דילמות. 25 שעות וגומרים עם זה. בפסח… 8 ימים של עינוי מתמשך, כשאתה מגלה שאתה עדיין אחד האשכנזים היחידים עליי אדמות שלא אוכלים קטניות. אז קשה להעביר את השבוע הזה בלי להרגיש שאתה בצום, כי למעשה אין הרבה אופציות של מה לאכול, ומה שיש – נמאס אחרי יומיים. אבל אוטוטו זה נגמר. אוטוטו. וכמו שביום כיפור נוהגים לשבור את הצום עם איזה קפה ועוגה, למה לא גם בפסח? (זה בהנחה שאתם לא מוזמנים לאיזו מימונה. מצד שני, אם אתם מוזמנים לשם ואוכלים שם, אז או שאתם לא ממש שומרים קטניות, או שגם לא ממש איכפת לכם מהתכנים של הבלוג הזה  Smile)

אז מוציאים את הקמח התופח מהארון, מוצאים כמה תפוחים, ויאללה. שעתיים לפני צאת החג מתקתקים, וב-19:30 יש לכם אחלה בחלה של עוגה. המתכון, אגב, של כהן את לנדאו, ולא נגעתי.

3/4 קילו תפוחים גרני סמית (3-4 תפוחים, אבל בחיאת, תקנו משקל) [92.5, 2, 1]

לימון אחד [3.5, 0, 0]

שתי ביצים, מופרדות [0, 15, 10.5]

150 גרם סוכר [150, 0, 0]

25 גרם חמאה מומסת [0, 0, 20]

חצי כוס חלב דל [6, 3.5, 1.2]

200 גרם קמח תופח (טפו, טרפה. וזה בערך כוס וחצי קמח) [148.5, 20, 2]

5 גרם חמאה לשימון תבנית [0, 0, 4]

2 כפות קמח לקימוח התבנית [11.5, 1.5, 0]

אופציה – עוד 25 גרם חמאה קרה [0, 0, 20]

ראשית, מגרדים קצת מקליפת הלימון, ושומרים בצד. ומדליקים תנור על 180 מעלות.

את התפוחים קולפים, מגלענים, ופורסים לפלחים דקים. מניחים בקערה וסוחטים מעל את הלימון מעל כולם.

חלמונים – טורפים עם הסוכר עד קבלת תערובת תפוחה בהירה. חלבונים – מקציפים לקצף יציב.

מקפלים את החלבונים לתוך החלמונים. מוסיפים את הקמח וגרידת הלימון עד קבלת תערובת חלקה.

משמנים תבנית קפיצית עם קצת חמאה או ספריי שמן (ניטרלי, ולא זית חס וחלילה). מקמחים את התבנית קצת ומנפים שאריות. מעבירים את התערובת לתבנית ומשטחים.

את התפוחים מסננים ממיץ הלימון, ואז, בנחישות וברגישות, אבל בעיקר בנחישות, דוחפים אותם בצפיפות לתוך הבצק.

מי שרוצה עוד קצת שומן רווי, אז מוזמן לחלק את החמאה הקרה ל-10 קוביות קטנות ולפזר במרווחים שווים מעל. אפשר גם לבזוק קצת סוכר (רגיל או חום) מעל. תוך 30-40 דקות מוציאים את החמץ מהתנור, ונותנים לו להתקרר.

ואז אפשר להתפרע Smile.

 

בלי החמאה הנוספת -  412 גרם פחמימה (ריקה ריקה ריקה), 42 גרם חלבון, 38.5 גרם שומן. העוגה יוצאת בערך קילו, מה שמותיר אותנו עם 3.8 אחוז שומן טובין ותקילין, וזה בערך כמו חלב אם, אז אפשר להתפרע מדי פעם ולעבור את ה-2%. תבנית 26 מספיקה ל-12 פרוסות נחמדות, מה שאומר 180 קלוריות לפרוסה (עם 3.2 גרם שומן). החמאה הנוספת, אגב, תוסיף עוד 2% שומן למתכון ועוד 1.5 גרם שומן לפרוסה (שזה… 15 קלוריות?), בקיצור – לא נורא.

אז מי אמר שצריך ללכת למימונה בשביל לשבור את הצום?…