מה כבר ביקשתי? תוספת? בשביל סדר פסח? ומשהו שאשכנזים יכולים לאכול? שלא תכלול שומן, או שתהיה כבדה כמו פירה? למה זה צריך להיות קשה?…

אז מזל שיש גזר, ומזל שאפשר להיות יצירתי איתו, חוץ מאשר צימעס מסורתי. (ותיזהרו, המסורת העבירה אותו מדור לדור עם חמאה, שלא תגידו שלא אמרתי)

אופציה 1 – הפלצנית :

חצי קילו גזר (שזה בערך 9 גזרים)  [48, 4.5, 1]

כוס מיץ תפוזים [26, 1.5, 0.5]

רבע כוס מיץ לימון [7, 0, 0]

3 דבלים (אמרתי פלצני, לא?) [16, 1, 0]

כפית שמן זית [0, 0, 5]

כף צלפים (למי שעדיין לא הבין – כן, זה פלצני באמת) [5, 0, 0]

(אגב, אפשר לוותר על הצלפים, וגם על הדבלים אם אתם מתעקשים, או להחליף אותם לצימוקים, אם אתם ממש רוצים חיקוי צימעס)

מקלפים את הגזרים וחותכים למקלונים (תודה לאל שהוציאנו ממצרים והמציא את המנדולינה). בסיר נמוך מחממים את מיץ התפוזים ומיץ הלימון, ומוסיפים את הגזר. מכסים, ונותנים לגזרים להתאדות עד דרגת “אל דנטה”. מורידים מהאש ומקררים.

חותכים את הדבלים לרצועות. את הגזרים עם הרוטב שמים בקערת הגשה, את הדבלים מפזרים מעל, וגם את הצלפים. מזליפים כיד המלך כפית שמן זית, ובתאבון.

אמור להספיק ל-6. סה”כ 7 גרם חלבון, 102 גרם פחמימה, 6.5 גרם שומן. במנה של כחצי קילו, זה קצת יותר מ-1% שומן.ואם 6 מתחראים על זה, אז זה יוצא בערך 90 קלוריות למנה.

אופציה 2 –עם הרוטב המקורי:

3 גזרים [16, 1.5, 0.3]

תפרחת ברוקולי (בערך 600 גרם) [40, 16, 2]

תפרחת כרובית (כנ”ל) [30, 11, 1.5]

כף חומץ (רצוי תפוחים)

2 כפיות חרדל [0.5, 0.5, 0.5]

כפית סוכר [5, 0, 0]

1/3 כוס שקדים מולבנים חצויים (בערך 50 גרם) – [9, 10, 25]

ברור לכם שהשקדים הם רק המלצה, כי הם הופכים את המנה הזו ללא דל”שית בעליל.

את הגזרים פורסים לטבעות (אותו אל, אותה מנדולינה),  את הברוקולי והכרובית מפרקים לראשים קטנים.

מחממים מים בסיר, ומחכים שירתחו. זורקים את הגזר, וסופרים 2 דקות. אוספים את הגזר, מוודאים רתיחה, וזורקים את הברוקולי. 2 דקות, מעבירים אותם למים קרים לשטיפה, ומחכים לרתיחה של המים בסיר. זורקים את הכרובית ואותו כנ”ל.

בקערה נפרדת יוצרים את הרוטב מכל המרכיבים האחרים (חוץ מהשקדים). אחרי שהירקות מתקררים, מוסיפים את הרוטב ומקפיצים ביחד. ומי שרוצה, מוזמן לפזר את השקדים מעל.

כמה יצא? 19 גרם חלבון, 91.5 גרם פחמימה, 4.3 גרם שומן. על בערך קצת יותר מקילו של סלט, זה ייצא עדיין פחות מ-1% שומן.

זה כמובן אם לא הוספתם את השקדים, מה שיעביר את המנה הזו ל-3% שומן…. מפחיד, אבל בר ביצוע :). אגב, זה מספיק ל-4 מנות, ובלי השקדים, זה בערך 120 קלוריות למנה.