מה שהטכנולוגיה והזמן לא הביאו לנו, הביאו כמובן – היפנים. לעולם לקח שנים להבין שבמקום לשבת ולצרוך אלכוהול לצד מאנצ’יז רווי שומן (בוטנים, זיתים בשמן) או סתם נטולי ערך תזונתי מיוחד (בייגל’ה), יש גם אלטרנטיבה קצת יותר בריאה – אדממה. נכון שתצטרכו לשלם מחיר שערורייתי בשביל שמישהו יזרוק איזו חצי שקית למיקרו, אבל… זה עדיף בהרבה מאשר לשבת ולהעמיס על הגוף את כל ה”טוב” הזה, במיוחד כשזה מלווה באלכוהול, שכידוע, בעל סגולות בריאותיות לא מבוטלות (לא באמת, אבל לא נכנס לזה עכשיו).

אבל בעוד שרובנו מתנחמים בפיצוחים מהזן החדש, כמובן אפשר לעשות לא מעט גם עם הפולים האלו בלי קשר לצורך המאנצ’י האדיר שלנו. הבעיה היחידה – לזרוק את התרמילים ככה לסלט או לתבשיל, לא ממש עושה טוב לתהליך האכילה, אלא אם אתם אוהבים לפצח את הסלט שלכם בידיים. וכאן נדרשת עבודה הקילוף… שהיא אמנם לא תמיד כיפית, אבל… האמת שהיא גם לא כזו נוראה, במיוחד בכמויות של שקית אחת. איך עושים את זה? 3 אפשרויות שאני מכיר:

* ביד – פשוט מאוד ,כמו שאנחנו אוכלים מהתרמיל, רק… בלי לאכול. קשה, אבל אפשרי.

* באלימות – קוטמים עם סכין את הקצה של התרמיל, ולוחצים את הסכין על התרמיל ולאורכו, כך שהפולים ייפלטו החוצה.

* בלחץ פיזי מתון – למי שמכם יש מכונת פסטה בבית, או סתם את המכשיר שסוחט את המשחת שיניים עד הסוף, יכול פשוט להעביר את כל התרמילים דרכם. זה עושה את העבודה.

אז מה עושים עם פולים כאלו? האמת שאפשר לעשות עם זה כמעט כל מה שעושים עם בוטנים רק עם בערך עשירית מהמשומן. אבל… במקרה שלנו, ארוחה אמיתית, מסלט. למה הציניות? קודם כל, למה לא? חוצמזה, כי אני לא באמת מאמין שערימת ירקות מספקת את כל מה שהגוף צריך, וסלטים עם תוספות בשריות… בד”כ לא מגיעות עם מספיק בשר, מה שאולי דווקא טוב, כי הוא דווקא תמיד מגיע שומני. אלא אם מכינים בבית. אז האלטרנטיבה לזה…

חבילת אדממה, שבושלה, צוננה וקולפה [34, 40, 20]

כוס וחצי גרעיני תירס טריים (שזה 200 גרם, שזה בערך 2 קלחים) [37.5, 6.5, 2.5]

רבע כוס בצל ירוק [2, 0, 0]

שן שום קצוצה [1, 0, 0]

2 כפיות שמן זית [0, 0, 10]

3/4 כפית מלח

1/4 כפית פלפל

כוס עגבניות קצוצות (בערך עגבניה וחצי) [7, 2, 0]

1/4 כוס בזיליקום טרי

כף חומץ בן יין אדום (אם אין, אז… גם בלסמי יילך)

 

טוב, אז קודם כל קולפים את האדממה.

SAM_0081

SAM_0083

ככה זה נראה בהתחלה

וככה אחרי 10 דקות
(טוב, אם עובדים בהן)

מסדרים את האדממה, תירס, בצל, שום, שמן, מלח ופלפל בתבנית לתנור, מעורבבים היטב ומסודרים בשכבה אחת.

SAM_0088

אמרתי מעורבבים בשכבה אחת…

SAM_0090

האמת שאני כמעט אכלתי את זה ככה, אבל הייתי גיבור והתאפקתי…

SAM_0092

מכניסים לתנור ב-200-210 מעלות, למשך 10-15 דקות, עד שהפולים מתחילים להשחים. מוציאים החוצה ונותנים לזה להתקרר. מוסיפים את שאר המרכיבים (רק כשהפולים צוננים!) ומערבבים. C’est tous!

לצערי, את כל זה שכחתי לצלם, וגם כשהגשתי שכחתי לצלם, אבל… נזכרתי בזה לפני שעשיתי כלים, אז… זה בערך אמור לצאת ככה. במידה ונשאר…

DSC00004

אז לפני הערכים התזונתיים… רק מזכיר שכמה שמחקרים על סויה הם עדיין לא סגורים על עצמם בהיבט כמה זה טוב וכמה לא… אבל בשורה התחתונה, סויה היא עדיין מקור החלבון הכי איכותי שיש לצמחוניים. ואתם יכולים לאכול כמה דגנים שאתם רוצים (לחוד), וכמה קטניות שאתם רוצים (לחוד), אבל סויה היא המקור הצמחוני היחיד (שאני מכיר) שיש בו את כל חומצות האמינו החיוניות (BCAA) לבניין הגוף. ובינינו, לפולי סויה יש טעם קצת יותר טוב מאשר לטופו או לדבר הזה שנקרא “שאוורמה צמחונית”.

פחמימות – 82 גרם, חלבונים – 48 גרם, שומן – 32.5 גרם. כל הסלט הזה הוא בערך 700 גרם. ומכיוון שרק האדממה בפני עצמה היא 5% שומן, יהיה קשה להכין פה סלט דל, אבל.. אפשר להתנחם בזה שגם עם הכף שמן זית שהוספנו, המתכון הזה הוא עדיין עם 4.6 אחוזי שומן. 815 קלוריות לכל הסלט, וזה בערך 205 קלוריות למנה אחת. אגב, אם תחסכו את הקליה בשמן, וזה בהחלט אפשרי, תקבלו רק 180 קלוריות למנה, עם 3.2 גרם שומן (אבל בחיאת, תזרקו פנימה לפחות כפית בשביל הטעם, אלא אם אתם רוצים לגמור פנאטים כמוני :) ).