או בעברית – פתי בר.

אפשר להשתמש בהם בלא מעט מתכונים שאהודים מאוד אצל העצלנים. אין כוח לאפות קלתית? יאללה, לטחון פתי בר במקום. וזה עוד למשקיעים, אלו שלא מרפדים את התבנית בפתי בר טבול בחלב. רוצים שטרויזל? חבל, נפזר פירורי פתי בר למעלה. בקיצור, אם אתם לא תעשו את זה בעצמכם, ביסקוויט אחד יעשה את זה בשבילכם.

אגב, בתור תחליף לעוגיה, הוא לא נורא. בערך חצי מכמות השומן, ובאחד גדול יש בערך 40-45 קלוריות (תלוי ביצרן). הקטנים הם בערך 1/2-2/3 מזה (שוב, תלוי ביצרן). הבעיה מתחילה כשהוא לא תחליף לעוגיה, אלא כמה כאלו הם תחליף לעוגיה :).

אז דווקא דווקא דווקא בפיליפינים נתקלתי במתכון שימושי (ואיכותי – כזה שרואים בצד האחורי של האריזה), שלא יצא לי לראות לפני זה מעולם, אבל רעיון מקורי ודי שימושי – עוגיות פתי בר.

300 גרם ביסקוויטים מסוג פתי בר (קחו את אלו של אסם, הם יותר רזים) [76, 7, 11] (בעיקרון, בטעם וניל, אבל אפשר לשדרג)

4 חלבונים [0, 14, 0]

100 גרם ממתיק מלאכותי (יש מספיק סוכר בפתי בר, אז לא יהיה טעם לוואי, אבל אפשר כמובן גם סוכר כלשהו)

כפית תמצית וניל

מקציפים את החלבונים עם הממתיק עד שהם מתחילים לתפוס נפח (אין טעם להגיע עד קצף נוקשה). טוחנים את הפתי בר דק דק, ומוסיפים אותו לאט תוך כדי ערבוב לחלבונים. קצף החלבונים ייהרס, אבל אין לו הרבה סיכוי עם כזו כמות של פירורים. מהתערובת הזו קורצים כדורונים (או כל גודל רצוי אחר), ומסדרים על מגש אפיה משומן קלות, עם רווח של 2 ס”מ בין עוגייה לעוגייה. מכניסים לתנור בחום בינוני, ותוך 10 דקות בערך יש לכם עוגיות פריכות.

מודיפיקציות (דלות שומן מן הסתם):

  • אפשר להשתמש בפתי בר שוקו כמובן, והטעם בהתאם.
  • תמציות – אם משתמשים בפתי בר שוקו, אפשר להחליף לתמצית רום, או תמצית בננה (למי שיש בהישג יד). גם תמצית שקדים יכולה ללכת לא רע עם פתי בר וניל.
  • אם רוצים להדגיש את השוקולד אפשר להוסיף 3 כפות קקאו, או להחליף חצי מהממתיק ב-3 כפות שוקולית.
  • אפשר גם להוסיף חצי כוס של שוקולד צ’יפס, אבל זה בטח לא משהו שייתמך ע”י האתר הזה.
  • 3 כפות ליקר בטעם שאוהבים על פתי בר וניל, או ליקר תפוזים/בננה/קרמי על פתי בר שוקולד.

המתכון הבסיסי מכיל פחות או יותר מה שהפתי בר מכיל, שכן החלבונים הופכים להיות זניחים. העוגיות שאני עשיתי, היו בגודל כזה שלמעשה כל עוגיה היתה פתי בר בפני עצמה (עם עוד איזה חצי גרם חלבון ו-3 גרם סוכר). בכל מקרה, עוגיה כזו מכילה בערך 10% שומן, וחוץ מקנטוצ'יני, אין הרבה עוגיות עם אחוז שומן כזה. אגב, המרקם גם די דומה (באופן מפתיע, אולי בגלל אחוז השומן הנמוך :) ).