אבל לא הכל חייבים לטגן. וגם לא לשפוך כוסות שמן. או להמיס חבילות חמאה. פשוט לא חייבים. נכון, יש להן כנראה יופי של מסעדה פלצנית (שהייתי בה רק פעם אחת בחיי, אבל בתור מישהו שלא אוכל חמץ בפסח, לא יצא לי לאכול שם כלום לצערי), ובטוח שיש להן אחלה ספר מעורר תאבון, אבל – הוא גם מעורר השראה, שכן אפשר להפיק ממנו גם יותר ממה שכתוב שם. אז הנה התחליף הפחות שמן שלי לטיגון של לביבות הבטטה שלהן. חוסך בערך 35 קלוריות ללביבה.

(ואגב, אני יודע שזה נשמע כמו נבואת זעם – אבל ממש אין לי שום דבר נגד אורנה ואלה… רק מהידיים שלהן, שקצת קלות מדיי על הדק השמן ;). ואגב II, זה לא המתכון האחרון שלהן שאני עומד להתעלל בו)

1.25 ק"ג בטטה [350, 19, 2.5]

2 כפיות רוטב סויה (אם יש ממותק, גם הולך) [0.7, 1.2,  0]

100 גרם (3/4 כוס) קמח רגיל [80, 10.5, 1.2]

כפית מלח + 1/2 כפית פלפל

קולפים את הבטטות וחותכים לרבעים. מאדים אותן בסיר מכוסה עם מעט מאוד מים כ- 40 דקות עד שהן רכות מאוד. מניחים את הבטטות במסננת במשך כשעתיים, כדי שיתקררו ויגירו נוזלים. מקררים את הבטטות במקרר כשעה נוספת (בחורף זה לא ממש הכרחי).

מועכים את הבטטות עם ממחה, מוסיפים את הסויה, מלח פלפל, מערבבים היטב ומוסיפים את הקמח. מערבבים רק עד שהתערובת אחידה.

עכשיו מגיע הקטע של הטיגון. או שלא. הבעיה העיקרית בטיגון ללא שמן, על טפלון, הוא שבגלל שאין שמן, נדרש יותר זמן "טיגון". מצד שני, יותר זמן על האש אומר יותר איבוד נוזלים – אז הלביבות עלולות להישרף בקלות, וכמובן גם להפוך ליבשות. אז מה עושים? "קורצים" בעזרת 2 כפות לביבות, ומניחים על מחבת טפלון שחוממה היטב על אש גבוהה. מכסים (!) את המחבת. מחכים 2 דקות, והופכים. מחכים עוד 2 דקות, ואז מנמיכים את האש לבינונית, והופכים לצד שני אחרי 3-5 דקות. במשך כל הזמן הזה המחבת נשארת מכוסה, מה שמפחית את איבוד הנוזלים בלביבות. הצריבה המהירה בהתחלה היא רק על מנת לגרום ללביבות לקבל צורה, שכן באש נמוכה יותר, הן פשוט תהפוכנה לפנקייק גדול. מי שרוצה, יכול לרסס קצת ספריי שמן, אם זה ישקיט אותו, אבל זה ממש לא נדרש. אחרי שמסיימים, אפשר גם לשמור במקרר ולחמם במיקרו – עדיין יישאר טעים.

המתכון מספיק בערך ל-25-30 לביבות יפות, מה שאומר – 60-75 קלוריות ללביבה. אגב, אחוז השומן זניח כאן (בערך 0.2%?), ובמתכון הרגיל יש בערך 8% שומן.

אגב, איפה הרוטב המפורסם אתם שואלים?… המממ… שוין, שיהיה :). מיכל לבן 3% (במקור שמנת חמוצה), 2 כפות מיונז-לייט (או מיונס), חצי צרור עירית קצוץ דקיייייק, מלח-פלפל לפי הטעם. מערבבים ומגישים. (בכל הרוטב יש 130-200 קלוריות, תלוי בסוג המיונז, אבל הוא לא ייצא דל-שומן בלי שום קשר :) )